گام اول: ابتدا استراتژی شرکت خود را مشخص کنید.
قبل از شروع تعریف استراتژی در بخش فناوری اطلاعات، ابتدا باید اهداف تجاری سازمان خود را به طور کامل درک کنید. درک این موضوع اطمینان حاصل میکند که استراتژی بخشهای شما همراستا و تقویت کننده استراتژی های کلان شرکت میباشد. در این مرحله حتماً به موارد زیر توجه کنید:
- تاریخچه شرکت
- تشریح فعالیت های شرکت
- چشم انداز شرکت
- ماموریت شرکت
- ارزشهای اصلی
- اهداف شرکت
- چشم انداز مالی
- اهداف استراتژیک کسب و کار
گام دوم: استراتژیهای حوزه فناوری اطلاعات را تعریف کنید.
هنگامی که درک بهتری از نحوه وضعیت شرکت پیدا کردید و دانستید که شرکت در حال حاضر کجاست و میخواهد در آینده کجا باشد، وقت آن است تا مشخص کنید چگونه فناوری اطلاعات در راستای راهبردها و اهداف کلان شرکت میتواند عمل کند. در مرحله میبایست موارد زیر را مشخص کنید:
- چشم انداز فناوری اطلاعات
- ماموریت فناوری اطلاعات
- اهداف استراتژیک فناوری اطلاعات
- ارزش های اصلی فناوری اطلاعات
گام سوم: وضعیت فعلی IT خود را ارزیابی کنید.
اکنون زمان آن رسیده است که نگاهی انتقادی به آنچه که در حال حاضر در حوزه فناوری اطلاعات انجام میدهید بیندازید تا به بهترین نحو برای آینده برنامه ریزی کنید. بخش فناوری اطلاعات خود را به سه بخش زیر تقسیم کنید و هر یک را ارزیابی کنید
- زیرساخت سازمانی
- زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری
- پروژه های فعلی فناوری اطلاعات
گام چهارم: موقعیت ایده آل IT خود را پیشنهاد دهید.
اگر وضعیت فعلی شما در حوزه فناوری اطلاعات چندان خوشایند نیست، تمایل دارید در آینده این بخش را کجا ببینید؟ اکنون زمان آن فرا رسیده است که با تحلیل عوامل داخلی و خارجی به امید استفاده از نقاط قوت و فرصت ها و در عین حال کاهش ضعف ها و تهدیدها، آینده نگر و فعال باشیم. حتماً کارهای زیر را انجام دهید:
- بررسی و تحلیل محیطی حوزه فناوری اطلاعات ( با استفاده از ابزارهای تحلیلی SWT وPEST)
- احصاء فرصت های فناوری های نوظهور
- آینده خود را در دو سناریو تحلیل کنید: ۱- اگر هیچ کاری نکنید،۲- اگر کارهای XYZ را انجام دهید
- وضعیت ایده آل IT خود را مستند کنید.
گام پنجم: هر شکافی را تحلیل کنید.
این احتمال وجود دارد که موقعیتهای فعلی و ایدهآل فناوری اطلاعات در سازمان شما به طور کامل هم راستا نشوند. مشخص کنید که چه الزاماتی در سطح عملیاتی مورد نیاز است تا از وضعیت فعلی فناوری اطلاعات به ایده آل خود منتقل شوید. این موضوع کمک می کند که:
- نیازهای آینده فناوری اطلاعات را تعیین کنید.
- شکاف ها را شناسایی و خلاصه کنید.
گام ششم: یک نقشه راه استراتژی فناوری اطلاعات تهیه کنید.
به منظور حفظ تیم خود در مسیر و مدیریت پیشرفت آنها در اجرای برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات، یک نقشه راه ایجاد کنید که به وضوح تمام وظایفی را که باید در یک جدول زمانی دقیق انجام شوند، مشخص کنید. مطمئن باشید که موارد زیر را ثبت میکنید:
- مسئولیت های کارکنان
- وابستگی وظایف
- تاریخ های شروع
- تاریخ های تکمیل
گام هفتم: استراتژی جدید فناوری اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید.
اگر برای برقراری ارتباط سازمان با برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات که به تازگی ایجاد نموده اید، وقت نگذارید، تمام تلاش شما بیهوده خواهد بود. به کار خود افتخار کنید و طرح جدید را در سراسر سازمان به اشتراک بگذارید.
ضرروری است که برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات خود را حداقل هر سه ماه یکبار بازبینی کنید و در صورت لزوم، بازبینی های لازم را انجام دهید. افراد زیر را در تمام ارتباطات و تعاملات سازمانی با جدید مدنظر قرار دهید:
- مدیریت ارشد
- بخش فناوری اطلاعات
- سهامداران کلیدی در سایر بخش ها