Kpi ها در کنترل پروژه:
ویژگی kpi ها:
- هم سو باشند. شاخص های کلیدی عملکرد همیشه با راهبرد و اهداف شرکت همسو باشند .
- متعلق به کسی باشند. هر یک از شاخص های کلیدی عملکرد به یک فرد یا گروهی تعلق دارد که آن فرد یا گروه در برابر خروجی های آنها پاسخ گو باشند
- قابل پیش بینی باشند. شاخص های کلیدی عملکرد محرک های ارزش کسب و کار را اندازه گیری میکنند . بنابراین ، آن شاخص های ((آینده نگری)) هستند که سازمان خواستار آنها میباشد .
- قابل پیگیری باشند . شاخص های کلیدی عملکرد با یک سری داده هالی قابل پیگیری و به موقع همراه می باشند، به طوری که کاربران میتوانند با استفاده از آنها قبل از آنکه خیلی دیر شود عملکرد را بهبود دهند .
- کم تعداد باشند. شاخص های کلیدی عملکرد می بایست تمرکز کاربران را بر تعداد معدودی از فعالیت های پر ارزش معطوف کنند و توجه و انرژی آنها را صرف موارد بی شمار نکنند.
- به سادگی قابل درک باشند . شاخص های کلیدی عملکرد می بایست صریح و درک آن ها آسان باشد؛ نه آن که بذ یک سری معیار های پیچیده ای مبتنی باشند که کاربران نتوانند در آن اثر بگذارند .
- متوازن و وابسته باشند . شاخص های کلیدی عملکرد می بایست متوازن باشند و یکدیگر را تقویت کنند ، نه آن که باعث تضعیف یکدیگر شوند
- آغاز گر تغییر باشند . عمل اندازه گیری یک شاخص کلیدی عملکرد می بایست آغاز گر زنجیره ای از تغیرات مثبت در سازمان باشند؛ به ویژه، این کار زمانی اهمیت بیشتری دارد که اندازه گیری توسط مدیران ارشد نظارت شود.
- استاندارد باشند. شاخص های کلیدی عملکرد بر تعاریف، قوانین و محاسبات استاندارد مبتنی میباشند، به طوری که می توانند در قالب نشان گر در سراسر سازمان یکپارچه شوند.
- مبتنی بر محیط باشند. شاخص های کلیدی عملکرد برای هر محیط خاص|، عملکرد تعیین میکنند و این کار را با تعیین اهداف آستانه های پذیرش برای عملکرد انجام میدهند، به طوری که کاربران میتوانند از طریق آن پیشرفت خود را در طول زمان بسنجند .
- با مشوق هایی تشویق شوند. سازمان ها میتوانند تاثیر های شاخص های کلیدی عملکرد را از طریق یک سری مشوق اصلاح و تعدیل نمایند. با این وجود، سازمان ها می بایست این کار را با احتیاط انجام دهند ؛ به بیانی دیگر باید مشوق ها را تنها برای شاخص های کلیدی عملکرد تثبیت شده و پایدار اعمال کنند.
- مرتبط باشند . شاخص های کلیدی عملکرد تاثیر خود را با گذشت زمان از دست میدهند بنابراینف می بایست به صورت تنها برای شاخص های کلیدی عملکرد تاثیر خود را با گذشت زمان از دست میدهند بنابراین می بایست به صورت دوره ای بازنگری و بازسازی شوند.
نمونه KPIها در پروژه :
- انحراف از ROIبرنامه ریزی شده
انحراف از بازگشت برنامهریزی شده سرمایه گذاری (ROI) تفاوت بین بازگشت سرمایهگذاری در پایه برنامهریزی شده و بازده واقعی سرمایهگذاری است.
- ارزش ( بودجه ) کار برنامه ریزی شده
ابزار مناسبی جهت برنامهریزی برای تأمین مالی بر اساس هر فاز و درصد قرارداری یک پروژه. نام دیگر آن BCWS مخفف کلمات Budget Cost of work Schedule است.
- ارزش ( بودجه ) کار واقعی
شاخص ارزش کار انجام شده ابزار مناسبی برای رصد و کنترل بودجه مصرف شده در حین اجرای پروژه است. نتیجه حاصل از محاسبه این شاخص، در کنترل انحراف هزینه (CV) استفاده میشود. نام دیگر آن BCWP مخفف کلمات Budget Cost of Work Performed است.
- هزینه واقعی کار انجام شده
نام دیگر آن ACWP مخفف کلمات Actual Cost of Work Performed است.
- انحراف برنامه
اخص انحراف برنامه (SV) به معنی انحراف زمانبندی است و میزان انحراف بین ارزش کار کسب شده (EV) با میزان ارزش کار برنامهریزی شده (PV) را نشان میدهد
- عملکرد هزینه
شاخص عملکرد هزینه (CPI) بعیاربست برای اندازه گیری کارایی هزینه و از نسبت ارزش کار کسب شده (EV) به هزینه واقعی کار انجام شده (AC) حاصل میشود
- عملکرد زمانبندی
شاخص عملکرد زمانبندی معیاری است برای اندازهگیری کارایی زمانبندی پروژه و از نسبت ارزش کار کسب شده (EN) به ارزش کار برنامهریزی شده (PV) به دست میآید
- انحراف بودجه برنامه ریزی شده
انحراف از بودجه برنامهریزی شده (هزینه)، تفاوت در هزینههای برنامهریزی شده با مصرف واقعی است. این شاخص معمولاً پس از تکمیل پروژه محاسبه میشود
تعدادی از KPI ها در شاخه های مختلف:
KPI مدیریت پروژه
- سنجه های کسب و کار محور یا مالی
- سنجه موفقیت محور
- سنجه پروژه محور
- سنجه فرآیندی مدیریت پروژه
KPI های کسب و کار
- نرخ بازگشت سرمایه
- ارزش خالص فعلی
- دوره بازگشت سرمایه
- کاهش هزینه
- بهبود کارایی
- کاهش کاغذ بازی
- فرصت های آتی
- دقت و زمانبندی اطلاعات
- سود آوری
- سهم بازار
- نرخ رشد فروش
- تعداد مشتریان جدید
- میزان تکرار کسب و کار
KPIهای موفقیت پروژه:
- مزایای بدست آمده
- ارزش بدست آمده
- اهداف یا وقایع اصلی بدست آمده
- رضایت ذینفعان
- رضایت کاربر
KPIهای پروژه محور :
- زمان
- هزینه
- محدوده و تعداد تغیرات محدوده
- کیفیت
- رضایت مشترزی همراه با عملکرد پروژه
- ملاحضات ایمنی
- تعدیل ریسک