هوش مصنوعی در مدیریت:
هوش مصنوعی در سازمانهای پیشرو به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. این بکارگیری باعث پیشبرد کیفیت خدمات سازمان و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی کاری و روزمره افراد میشود. استفاده از سیستم خبره و یا سیستم پشتیبانی از تصمیم از نمونههای کاربردی هوش مصنوعی است.
از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در بخش دولتی میتوان به مواردی چون کاربرد هوش مصنوعی در سلامت و بهداشت عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پایداری محیط زیست حمل ونقل، قانون دولت و سیاستگذاری برنامههای اقتصادی و مالی، آموزش، حاکمیت هوشمندانه و دموکراتیک و تصمیمگیری سازمانی اشاره کرد.
هوش مصنوعی در بخش غیردولتی نیز به صورت گسترده به کار گرفته میشوند. این مساله منجر به ایجاد خدمات جدید یا افزایش بهره وری تولید کالاها و خدمات میشود. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در بخش خصوصی میتوان به کاربردهای آن در بخشهایی چون مدیریت زنجیره تامین، تحقیق و توسعه، فروش و عملکرد مالی اشاره کرد.
هوش مصنوعی باعث بهبود کارایی و پویایی مدیران در عصور تحول دیجیتال میشود. زیرا بازخوردهای به موقعی به اعضای تیم میدهد و باعث بهبود مسئولیتپذیری تیم میشود. هوش مصنوعی از طریق پردازش زبان طبیعی و چتباتها میتواند تشخیص دهد که چه کسی به بازخورد مثبت در پایان هفته نیاز دارد و آن را به مدیر اطلاع میدهد. اگر هم وظیفه خود او باشد، این بازخوردها را ارائه میدهد. همچنین مشخص میکند چه کسی به مربیگری بیشتری نیاز دارد. یک دستور جلسه برای مدیر و کارمند آماده کند.
-
تصمیمگیری هوشمند:
هوش مصنوعی میتواند با تحلیل دادهها و پیشبینی روندها، به مدیران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند. ابزارهای تحلیل داده میتوانند الگوها و بینشهایی را شناسایی کنند که انسانها قادر به شناسایی آنها نیستند.
-
بهینهسازی فرآیندها:
AI میتواند به بهینهسازی فرآیندهای عملیاتی کمک کند، از جمله مدیریت زنجیره تأمین، زمانبندی تولید و تخصیص منابع. این به کاهش هزینهها و افزایش کارایی منجر میشود.
-
تجزیه و تحلیل عملکرد:
سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند عملکرد کارکنان و پروژهها را تجزیه و تحلیل کنند و به شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک کنند. این اطلاعات میتواند به بهبود استراتژیهای مدیریتی منجر شود.
-
خودکارسازی وظایف:
یکی از مزایای کلیدی اهرم هوش مصنوعی در فرآیندهای مختلف منابع انسانی در واقع همان چیزی است که در سایر رشتهها و صنایع وجود دارد: خودکارسازی وظایف اداری کمارزش و قابل تکرار به متخصصان منابع انسانی زمان بیشتری برای مشارکت در برنامهریزی استراتژیک در سطح سازمانی میدهد. این به نوبه خود، بخش منابع انسانی را قادر میسازد تا به یک شریک تجاری استراتژیک در سازمان خود تبدیل شود.
فناوریهای هوشمند میتوانند فرآیندهایی مانند مدیریت مزایا، پیشآزمایش متقاضیان، زمانبندی مصاحبه و موارد دیگر را خودکار کنند. اگرچه هر یک از این کارکردها برای موفقیت کلی یک سازمان مهم است، اما انجام وظایف مربوط به چنین فرآیندهایی عموماً زمانبر است و بار این وظایف اغلب به این معنی است که متخصصان منابع انسانی زمان کمتری برای کمک به کارکنان خود دارند.
استقرار نرم افزار هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف اداری میتواند این بار را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعهای توسط Eightfold نشان داد که پرسنل منابع انسانی که از نرم افزار هوش مصنوعی استفاده میکنند، 19 درصد بیشتر از بخشهایی که از چنین فناوری استفاده نمیکنند، وظایف اداری را انجام میدهند. با صرفهجویی در زمان، متخصصان منابع انسانی میتوانند انرژی بیشتری را به برنامهریزی استراتژیک در سطح سازمانی اختصاص دهند.
-
ارتباط با مشتری:
ابزارهای مبتنی بر AI میتوانند در ارائه خدمات مشتری و شخصیسازی تجربه کاربر نقش داشته باشند. این به سازمانها کمک میکند تا ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کنند و نیازهای آنها را بهتر درک کنند.
-
توسعه منابع انسانی:
در میان کاربردهای متعدد هوش مصنوعی در بخش منابع انسانی، برخی از اولین تغییراتی که متخصصان منابع انسانی باید انتظار داشته باشند هوش مصنوعی در آنها تغییر ایجاد کند بخشهای استخدام، تجربه کارمند، بهبود فرآیند و اتوماسیون وظایف اداری هستند.
-
استراتژیهای نوآوری:
هوش مصنوعی میتواند به شناسایی فرصتهای نوآوری و ایجاد محصولات و خدمات جدید کمک کند، به ویژه در بازارهای در حال تغییر.
هوش مصنوعی مدیریت را متحول میکند. سازمانهایی که راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی را پذیرفتهاند احتمالاً مزیت رقابتی در بازار کار به دست خواهند آورد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هوش مصنوعی نوشدارویی برای همه چالشهای مدیریتی نیست. برای سازمانها مهم است که اطمینان حاصل کنند که راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی اخلاقی، شفاف و همسو با ارزشها و اهداف سازمانی هستند. با انجام این کار، سازمانها میتوانند از قدرت هوش مصنوعی برای بهبود شیوههای مدیریتی خود و ایجاد نیروی کاری متعهدتر، سازندهتر و راضیتر استفاده کنند.