کسب وکارهای مختلف، با به کارگیری ابزارهای هوش تجاری، داده های بیزینس خود را تجزیه و تحلیل می کنند و از طریق بصری سازی داده ها می توانند روند کار و نحوه ی عملکرد کسب وکار خود را ببینند، نقاط ضعف و عیوب کار را تشخیص دهند و در جهت بهبود آن ها اقدامات لازم را انجام دهند؛ بنابراین در حال حاضر هوش تجاری یک مزیت رقابتی برای شرکت ها و کسب وکارها محسوب می شود. بنابراین صاحبان کسب وکارها باید به فکر راهی مطمئن برای وارد کردن هوش تجاری به بیزینس خود باشند که این امر از طریق پیاده سازی هوش تجاری امکان پذیر شده است.
مراحل پیاده سازی هوش تجاری در کسب و کار
یک برنامه ریزی دقیق برای پیاده سازی هوش تجاری میتواند به ابزاری بسیار سودمند برای مدیران و ادارات آنها در درک فرآیندها و نتایج تبدیل شود. همچنین میتواند به شما کمک کند مشتریان خود را بیشتر درک کنید.
ایجاد استراتژی
در حقیقت، تمام فرآیند های چند مرحله ای نیاز به برنامه ریزی دقیق دارند و بدون یک استراتژی منسجم، شرکت ها با یکسری اطلاعات متناقض و به برنامه های غیرقابل اعتمادی کار می کنند. در مرحله ی ایجاد استراتژی، با توجه به اولویت داده ها، لیستی از داده های به روز و افرادی که مسئول ذخیره سازی آن ها هستند ایجاد می شود. سپس داده های ثانویه و سیستم هایی که آن ها را ارائه می دهند مشخص می شود.
شاخص ها یا KPI ها
هنگامی که اطلاعات کافی را جمع آوری کردید، تعیین KPI هایی که میخواهید ردیابی کنید، مهم است. KPI شما باید قابل اندازه گیری باشد، با اهداف شما مطابقت داشته باشد و برای دستیابی به اهداف تجاری شما حیاتی باشد.
محاسبه بودجه
این مرحله یک گام کلیدی در ایجاد یک استراتژی موفق BI است. بودجه بندی عاقلانه، به تخصیص بهتر منابع کمک می کند.در حال حاضر، بازار از راه حل ها بسیاری اشباع شده است که طیف گسترده ای از ویژگی ها را برای استفاده کارآمد از داده ارائه می دهند و هزینه آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ این هزینه به اندازه یک کسب و کار و نیازهای آن بستگی دارد. بنابراین، مطالعه موردی در این زمینه به شما کمک می کند تا درک روشنی از خواسته های شرکت و بودجه عمومی به دست آورید و با در نظر گرفتن تمام الزامات، مبلغ مناسبی را به عنوان بودجه در نظر بگیرید.
ایجاد Roadmap یا نقشه راه
در مراحل پیاده سازی هوش تجاری ، مرحله ایجاد نقشه راه، یک نوع اینفوگرافیک است که فعالیت های کاری برنامه ریزی شده را بر اساس تاریخ، KPI، محصولات قابل تحویل و نقاط عطف در طول زمان نشان میدهد.
آماده سازی داده ها
غالباً، سازمانهای بزرگ با مقادیر زیادی داده بی فایده یعنی “سیلوهای داده” مبارزه میکنند. این اتفاق وقتی میافتد که تیمها یا بخشها از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند، رویکردهای کاملاً متفاوتی دارند و داده ها را برای خودشان نگه میدارند. به طور معمول، آماده سازی داده ها تا 80٪ از زمان توسعه BI طول میکشد.
هر گونه موفقیت در پیاده سازی هوش تجاری ، تا حد زیادی به داده های با کیفیت بالا متکی است. طبق تحقیقات، اکثر پاسخ دهندگان میگویند که آماده سازی داده ها برای پیاده سازی هوش تجاری “بسیار مهم” یا “حیاتی” است.
اجرای یک پروژه آزمایشی
در این مرحله از مراحل پیاده سازی هوش تجاری ، یک پروژه ی آزمایشی ایجاد می کنید که یک پروژه مفهومی جهت اثبات عملیات و کوتاه مدت است. از طریق این پروژه آزمایشی، فرضیه ها بررسی می شوند، تغییرات در ساده سازی توابع ظاهر می شود و عملکرد پروژه آزمایش می شود و به این ترتیب، میزان آمادگی اجرایی هوش تجاری ارزیابی می شود.
پیاده سازی جامع هوش تجاری
در این مرحله جریان های کاری داخلی عمیقاً آشکار می شود، عملکرد سیستم، کارایی فرآیند ها و راه های جذب مشتری ارزیابی می شود، نقاط ضعف و کاستی ها پشناسایی می شود و در نهایت استراتژی کسب و کار تنظیم می شود.